Hlavní stranaAutorské články a zajímavosti ze světa biotechnologi튝áva z granátového jablka snižuje poškození tkání, zánět a...

Šťáva z granátového jablka snižuje poškození tkání, zánět a infekci

Datum: 24.11.2010 

Výzkumy v posledních letech prokázaly mnoho zdravotních výhod šťávy z granátového jablka, včetně toho, že se jedná o dobrý zdroj antioxidantů, snižuje hladinu cholesterolu a krevní tlak, a tedy pomáhá převážně diabetikům a lidem trpícím hypertenzí. Předběžná studie nyní navrhuje, že tento plod může zabránit mnoha komplikacím u pacientů, kteří jsou pro nemoci ledvin odkázáni na dialýzu. Podle výzkumu, jehož výsledky byly prezentovány na 43. výroční schůzi Americké nefrologické společnosti a Vědecké výstavě v Denveru, snižuje granátové jablko nemocnost v důsledku infekcí a kardiovaskulárních příhod.

Batya Kristan, MD, FASN (Západní galilejská nemocnice v Nahariya, Ruth a Bruce Rappaport lékařská fakulta, Technion-israelský technologický institut, Haifa, Izrael), PhD., Lilach Schema a jejich kolegové zkoumali 101 pacientů po dialýze, kteří dostávali po dobu jednoho roku třikrát týdně šťávu z granátového jablka, nebo placebo nápoj na začátku každé dialýzy.

Laboratorní testy ukázaly, že pacienti, kteří pili šťávu z granátového jablka, měli redukované zánětlivé markery. Rovněž poškození z důvodu oxidativního stresu způsobeného volnými radikály bylo zmírněno. Navíc u těchto pacientů byla menší pravděpodobnost hospitalizace kvůli infekcím. Tyto nálezy podporují jiné studie, které objevily, že šťáva z granátového jablka má silné antioxidační vlastnosti.

Nedávné analýzy dat, které nebyly zahrnuty v tomto abstraktu, objevily, že u lidí, kteří pili šťávu z granátového jablka, se ukázalo jisté zlepšení rizikových faktorů, jako je snížení krevního tlaku, zlepšení profilu tuků a snížení kardiovaskulárních příhod celkově. Tyto výsledky jsou v souladu se závěry podobně zaměřených studií a jsou obzvláště důležité pro hemodialyzované pacienty. Většina lidí trpících nemocemi ledvin umírá buď na kardiovaskulární problémy nebo na infekce.

Autoři studie poukazují, že pití určitého množství džusu z granátového jablka s bezpečným a monitorovaným obsahem draslíku může pomoci redukovat komplikace, které se často objevují u dialyzovaných pacientů. Je důležité vzít v úvahu riziko zahrnuté v předávkování draslíkem, především u pacientů s chronickým onemocněním ledvin s dietním omezením draslíku.

„Bereme-li v úvahu očekávanou epidemiologii chronického onemocnění ledvin v následujícím desetiletí, měly by být provedeny další klinické studie se šťávou z granátového jablka. Měly by se zabývat jejím vlivem na redukci kardiovaskulárních onemocnění u těchto pacientů a jejich zhoršením v poslední fázi nemoci," řekl dr. Kristal.

Spoluautory výzkumu byli Ronit Geron, MD, Galina Shapiro, Shifra Sela, PhD (Západní galilejská nemocnice) a Liora Ore (Univerzita Haifa).

Studie byla podporována Hlavní vědeckou kanceláří Ministerstva zdravotnictví v Izraeli, Fondem na podporu kardiologického výzkumu Jess & Midred Fisherových a Kanceláří výkonného viceprezidenta pro výzkum v izraelském Technionu.

Překlad: Pavla Čermáková

Zdroj: American Society of Nephrology (2010, November 18). Pomegranate juice reduces damage to tissues, inflammation and infections, study suggests. ScienceDaily. Retrieved November 20, 2010, from http://www.sciencedaily.com­ /releases/2010/11/101119083126.htm

Obrázky: http://www.sxc.hu/

Komentáře / diskuse


Váš komentář:







 

OPPI, MPO, EU

Provozovatel

Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání o.p.s.

Mediální partner

Bio Forum Best of Biotech PHARM Connect 2013 Knowledge Foundation CE biotech JIC Centrum regionu Haná Biomania BIOTRIN

LinkedIn

Váš názor

Vyhledáváte partnery ke spolupráci na projektu?

NE
NE

ANO
ANO

ANO, ale jen tuzemské
ANO, ale jen tuzemské