Hlavní stranaZpravodajstvíSladké nápoje se podílejí na hypertenzi

Sladké nápoje se podílejí na hypertenzi

Datum: 21.3.2011 

Pití slazených nápojů má souvislost s vyšším krevním tlakem. Vyplývá to z výsledků studie, které se zúčastnilo více než 2 500 lidí a byla uveřejněná v časopise Hypertension.

Vysoký krevní tlak je hlavním rizikovým faktorem srdečních chorob. Výrazně zvyšuje riziko srdečního infarktu nebo mozkové mrtvice.  Nový výzkum ukázal, že lidé mající v oblibě slazené nápoje, měli také vyšší krevní tlak. Studie se nezabývala mechanismem, jakým mohou slazené nápoje krevní tlak ovlivňovat. Nicméně vědci naznačují, že zvýšená hladina kyseliny močové, vznikající po konzumaci těchto nápojů, může zvyšovat i krevní tlak tím, že redukuje hladinu oxidu dusnatého, který uvolňuje a roztahuje cévy.

Zejména silnou souvislost našli mezi vysokým krevním tlakem a velkou konzumací jak sladkého tak slaného. Dietní nápoje měly sice v některých případech souvislost s nižším krevním tlakem, ale ta nebyla významná a stálá. Vědci také zjistili, že lidé, kteří preferují sladké nápoje, tíhnou obecně k nezdravému stravování a v jejich stravě chybí vláknina a minerální látky jako draslík, hořčík a vápník. Lidé pijící nápoje bez cukru měli nižší BMI.

Tato studie neříká jednoznačně, že slazené nápoje zvyšují krevní tlak, ale jejich konzumace je pravděpodobně jeden ze stupínků vedoucí k této civilizační chorobě.

Vlasta Stancová

Zdroj:

www3.imperial.ac.uk

Publikace:

I.J. Brown et al. "Sugar-sweetened beverage, sugar intake of individuals, and their blood pressure: International Study of Macro/Micronutrients and Blood Pressure" Hypertension, published online 28 February 2011


49

Komentáře / diskuse


Váš komentář:







 

OPPI, MPO, EU

CEBIO a I. etapa JVTP

  • CEBIO
  • BC AV CR
  • Budvar
  • CAVD
  • CZBA
  • Eco Tend
  • Envisan Gem
  • Gentrend
  • JAIP
  • Jihočeská univerzita
  • Madeta
  • Forestina
  • ALIDEA

Provozovatel

Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání o.p.s.

Články na přání


[načítám anketu]

LinkedIn