Hlavní stranaAutorské články a zajímavosti ze světa biotechnologiíAktivnější děti jsou psychicky odolnější

Aktivnější děti jsou psychicky odolnější

Datum: 30.9.2010 

Fyzicky aktivnější děti mají lepší výsledky v testech paměti a více vyvinuté mozky než jejich vrstevníci, kteří příliš nesportují. Výsledky předvedl výzkumný tým vedený Artem Kramerem z University of Illinois a Beckman Institute v Champaign (USA). Spojitost mezi zvýšenou fyzickou aktivitou a mozkovou funkcí, která byla nedávno nalezena také u dospělých jedinců, byla poprvé prokázána u devítiletých a desetiletých dětí. Zvýšená fyzická aktivita by mohla zlepšit nejen duševní schopnosti dětí, ale podporovat i vývoj jejich mozku.

V dnešní době má stále více dětí příliš málo pohybu a trpí nadváhou (eufic et al. 2010). Kramer se se svým týmem poprvé zabýval otázkou, jaké následky má nedostatek fyzické kondice na pamět mladého člověka. Nejvíce se zajímali o obsah hippocampu (navajo et al. 2010), struktury, která se nachází hluboko v mozku a je důležitá pro učení a paměť.

Ve studii bylo prokázáno, že fyzicky nejzdatnější starší dospělí jedinci mají větší hippocampus a dosahují lepších výsledků v testech paměti než jejich méně trénovaní vrstevníci. Studie na zvířatech ukázaly, že se v hippocampu tvoří více nových buněk, které déle přežívají.

Kramer a jeho tým prozkoumali 49 devítiletých a desetiletých dětí. Nejdříve vědci měřili, jak dobře děti využívaly kyslík, když běžely na běžícím pásu. Fyzicky aktivní děti dokáží využít kyslík mnohem lépe než děti, které jsou v horší formě.

Zatímco děti řešily různé úkoly testující paměť, vědci snímali pomocí tomografie jejich mozkovou činnost. Při analýze snímků mozku výzkumníci zjistili, že fyzicky aktivní děti mají zhruba o 12 procent větší hippocampus, než jejich netrénovaní vrstevníci. Aktivní děti obstály lépe v testu paměti, kde měli za úkol zapamatovat si různé informace a vzájemně je spojit.

Výsledky naznačují, že opatření podporující tělesnou aktivitu mohou mít také pozitivní vliv na vývoj mozku. „Víme, že vlohy, zkušenosti, faktory životního prostředí a sociálně-ekonomické faktory ovlivňují vývoj mozku," řekl Kramer. „Na rozdíl od těchto faktorů lze fyzickou aktivitu měnit poměrně snadno."

Autor: Dina Velichová

Originální studie: B. Raine (University of Illinois) et al.: Brain Research.

http://www.sciencedirect.com/science/journal/00068993

Připraveno podle: Christine Amrhein, Fit macht clever. In: wissenschaft [online] cit. 16. 9. 2010.

Další použité zdroje:

navajo, Hippocampus. In: hippocampus.navajo [online] cit. 16. 9. 2010.

eufic, Nadváha u dětí a mládeže a s ní spojené problémy. In: eufic [online] cit. 16. 9. 2010.

Obrazové přílohy:

Aktivní děti: http://fitnesslines.com/health-tips/exercise-and-fitness-for-kids/

Hippocampus: http://www.morphonix.com/software/education/science/brain/game/specimens/hippocampus.html

 


68

Komentáře / diskuse


Váš komentář:







 

OPPI, MPO, EU

CEBIO a I. etapa JVTP

  • CEBIO
  • BC AV CR
  • Budvar
  • CAVD
  • CZBA
  • Eco Tend
  • Envisan Gem
  • Gentrend
  • JAIP
  • Jihočeská univerzita
  • Madeta
  • Forestina
  • ALIDEA

Provozovatel

Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání o.p.s.

Články na přání


[načítám anketu]

LinkedIn