Hlavní stranaAutorské články a zajímavosti ze světa biotechnologiíUltra jemné částice ve zplodinách z naftových motorů...

Ultra jemné částice ve zplodinách z naftových motorů zvyšují riziko infarktu

Datum: 13.10.2011 

Výzkumníci z University of Edinburgh zveřejnili v červenci 2011 v magazínu European Heart Journal studii (Newby et al., 2011), která hovoří o tom, že jemné částice obsažené v dieselových výfukových plynech mohou poškodit krevní cévy. Poškození vede k vyššímu rozvoji krevních sraženin a následnému vyššímu riziku vzniku srdečního infarktu nebo cévní mozkové příhody.

Vědci měřili dopad dieselových výfukových plynů na zdravé jedince. Hodnoty obsahu výfukových plynů ve vzduchu odpovídaly hodnotám ze silně znečištěných měst. Porovnávali, jak každý dobrovolník reagoval na dieselové výfukové plyny, jako je oxid dusičitý (NO2) a oxid uhelnatý (CO), a na výskyt jemných částic z výfuků.

Studie (Newby et al., 2011) financovaná British Heart Foundation ukázala, že jsou to především velmi jemné částice výfukových plynů, které zhoršují funkce cév majících na starosti kontrolu přívodu krve k tělesným orgánům.

Tyto ultra jemné částice jsou menší než jedna miliontina metru a mohou být zachyceny pouze speciálními filtry. Ty jsou již instalovány například v amerických veřejných dopravních prostředcích, nejsou však součástí většiny osobních automobilů.

„Zatímco mnozí lidé mají tendenci myslet na důsledky znečištění ovzduší z hlediska poškození plic, je tu zřejmý důkaz, že zvýšená koncentrace výfukových plynů má negativní vliv i na srdce a cévy. Náš výzkum ukazuje, že zkoumané plyny mohou ovlivnit krevní tlak. Opravdu nebezpečné jsou však miniaturní chemické částice obsažené v automobilových emisích. Tyto částice produkují vysoce reaktivní molekuly zvané volné radikály, které mohou poškodit cévy a vést až k cévním onemocněním," říká Dr. Mark Miller (Nordqvist, 2011).

Nyní probíhají další výzkumy, které se snaží identifikovat konkrétní chemické sloučeniny z částeček způsobující tyto problémy, aby mohly být v budoucnu potenciálně eliminovány.

Vědci tvrdí, že by měla být přijata opatření s cílem snížit emise výfukových plynů a redukovat obsah ultra jemných částeček v nich. Opatření by měla být pečlivě testována, aby se zjistilo, zda dokáží snížit míru výskytu infarktu.

„V současnosti naše doporučení zůstává stejné - lidé s onemocněním srdce by se měli vyvarovat dlouhodobého výskytu v oblastech, kde hrozí vyšší znečištění ovzduší," řekl profesor Jeremy Pearson z British Heart Foundation (Nordqvist, 2011).

Autor: Jakub Málek


Použité zdroje:

Originální text studie:

Newby D E, Mills N L, Miller M R, Lucking A J, Beveridge J, Flint L, Boere A F J, Fokkens P H, Boon N A, Sandstrom T, Blomberg A, Duffin R, Donaldson K, Hadoke P W F a Cassee F R (2011): Combustion-derived nanoparticulate induces the adverse vascular effects of diesel exhaust inhalation. In European Heart Journal. doi: 10.1093/eurheartj/ehr195. [online] cit. 19. 7. 2011

Připraveno podle:

Nordqvist C (2011): Tiny Diesel Fume Particles Raise Risk Of Heart Attacks. In Medical News Today. [online]. cit. 19. 7. 2011

Obrazové přílohy:

car_fumes.jpg: http://www.bbc.co.uk/northamptonshire/content/images/2006/05/24/car_exhaust_lead_203x152.jpg

krevni_srazenina.jpg: http://www.biobran.cz/IMAGES/trombus.jpg


68

Komentáře / diskuse


Váš komentář:







 

OPPI, MPO, EU

CEBIO a I. etapa JVTP

  • CEBIO
  • BC AV CR
  • Budvar
  • CAVD
  • CZBA
  • Eco Tend
  • Envisan Gem
  • Gentrend
  • JAIP
  • Jihočeská univerzita
  • Madeta
  • Forestina
  • ALIDEA

LinkedIn