Datum: 12.1.2012
Dle výsledků studie (Jenkins et al., 2011), publikované v magazínu Diabetes Care a zastřešené St. Michael's Hospital a University of Toronto, by každodenní pojídání ořechů mohlo pomoci regulovat průběh diabetu (cukrovky) 2. typu.
Diabetes mellitus, krátce cukrovka, je souhrnný název pro skupinu chronických onemocnění, která se projevují poruchou metabolismu sacharidů. Rozlišují se dva základní typy: diabetes I. typu a diabetes II. typu, které vznikají důsledkem absolutního nebo relativního nedostatku inzulinu. 
Obě dvě nemoci mají podobné příznaky, ale odlišné příčiny vzniku. V prvotních stadiích diabetu I. typu jsou ničeny buňky slinivky břišní, které produkují hormon inzulin vlastním imunitním systémem. Proto se řadí mezi autoimunitní choroby. Diabetes 2. typu je způsoben sníženou citlivostí tkání vlastního těla k inzulinu.
Cukrovka se léčí inzulinem, což je hormon bílkovinné povahy, který umožňuje glukóze obsažené v krvi vstup do buněk. V buňkách je glukóza štěpena na jednodušší látky, přičemž se uvolňuje energie. Proto je hlavním projevem diabetu zvýšená koncentrace glukózy v krvi a nedostatek energie. Z toho však nevyplývá, že by diabetik měl neustále zvýšenou glykemii (koncentraci cukru v krvi).
Tým vědců pod vedením Dr. Davida Jenkinse uvádí, že konzumace dvou uncí (cca 56,7 g) ořechů denně funguje jako náhražka za sacharidy a zároveň se ukazuje jako velmi účinná při udržování hladiny glykemie a lipidů u lidí s diabetem 2. typu.
„Smíšené, čerstvé, syrové či pražené ořechy pomáhají regulovat hladinu glukózy a lipidů v krvi. Mohou být proto využity jako součást strategie pro zlepšení regulace diabetu," řekl Dr. Jenkins, vedoucí studie (Shepherd, 2011).
Jenkins a jeho kolegové měli k dispozici tři různé doplňky stravy pro pacienty s diabetem 2. typu. Jedna skupina obdržela vdolky, druhá směs oříšků obsahující pistácie, vlašské ořechy, pekanové ořechy, lískové ořechy, arašídy, kešu a macadamské oříšky a třetí skupina vdolky s příměsí ořechů.
U pacientů, kteří snědli pouze směs oříšků, se prokázalo nejen největší zlepšení hladiny glukózy v krvi pomocí testu glykovaného hemoglobinu (HbA1c), ale i významné snížení lipoproteinu s nízkou hustotou (známý jako LDL, nebo také „špatný cholesterol"), který přenáší tuky v krvi, zejména cholesterol. Dalším byly podávány samotné vdolky či vdolky s příměsí ořechů a u nich vědci nezpozorovali žádné významné zlepšení glykémie, avšak u pacientů přijímajících vdolky se směsí ořechů byla výrazně snížena hladina LDL v krvi.
„Doporučená dávka ořechů snižuje glykovaný hemoglobin zvaný HbA1c (ukazatel dlouhodobé kompenzace diabetu) o dvě třetiny toho, co americká instituce U.S. Food and Drug Administration uznává za klinicky významné v léčbě. Konzumace ořechů není navíc spojena s přírůstky tělesné hmotnosti. Kdyby nic jiného, ořechy se zdají být velmi vhodnou součástí redukční diety. Studie (Jenkins et al., 2011) ukazuje, že ořechy mohou poskytnout určitou potravinovou alternativu pro lidi s diabetem 2. typu, kteří chtějí snížit příjem sacharidů," komentoval studii doktor Jenkins (Shepherd, 2011).
Autor: Jakub Málek
Líbil se Vám tento článek? Doporučte jej svým známým.
Použité zdroje:
Originální text studie:
Jenkins D J A, Kendall C W C, Banach M S, Srichaikul K, Vidgen E, Mitchell S, Parker T, Nishi S, Bashyam B, de Souza R, Ireland C a Josse R G (2011): Nuts as a Replacement for Carbohydrates in the Diabetic Diet. In Diabetes Care. doi: 10.2337/dc11-0338. [online] cit. 27. 9. 2011
Připraveno podle:
Shepherd L (2011): A "nutty" solution to Type 2 diabetes management. In St. Michael's News. [online]. cit. 27. 9. 2011
Obrazové přílohy:
http://www.sxc.hu/
JGD: nezapomente... (13.01.12 03:48)
ze buraky nejsou orechy... (reagovat)
Váš komentář:
Gate2Biotech - Biotechnologický portál - Vše o biotechnologiích na jednom místě.
ISSN 1802-2685
© 2006 - 2012 Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání o.p.s.
Zajímavé články s biotechnologickým obsahem:
Biotech dictionary - dictionary of biotech words
Masarykova univerzita - Masarykova univerzita
Nové koncepce pro cílení léčiv.
BIOCEV v novém kabátě